▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌

دوشنبه 21 آبان 1397 Monday 12 November 2018 3 ربیع‌الاول 1440

آخرین اخبار سایت

گردش فساد در خیابانهای ایلام

گردش فساد درخیابانهای ایلامگفتگوی محمدحسین شاوردی با امین دوست محمدی/چتر دولتمردان ایلامی از انحصار تا سندسازی را پوشش می دهد!!/آقای دوست محمدی اجازه بدید برای ورود مناسب به این موضوع، بحث را از اهمیت نظام اداری در ارائه خدمات مورد نیاز جامعه شروع کنیم.

به واقع نقش این مجموعه را درتامین خواستارهای جامعه فعلی ایلام چگونه  ارزیابی می کنید ؟
ببینید بحث در مقوله اهمیت و جایگاه نظام اداری از جمله مباحثی است که اگر بر نسبیت پذیری آن اشراف نداشته باشیم واکاوی های ما را کلیشه ای و غیر کاربردی می کند .

چرا که نقش این مهم بر اساس میزان توسعه یافتگی مناطق مختلف ، بسیار متفاوت و متنوع است . لذا  بحث در باب نظام اداری ایلام در مقابل مباحث تئوریکی که همواره حول سه حوزه  عمده فعالیت ( دولتی ، خصوصی و تعاونی ) تاکید دارند زمانی اهمیت پیدا می کند که به این واقعیت برسیم که نظام اداری در استان ما اگر نگوییم تنهاترین لیکن به جرات می توان گفت متاسفانه اصلی ترین  نظام کارگزاری است که چتر  انحصار طلبی خود را به دلایل مختلف بر تمامی حوزه های فعالیت احاطه کرده  و همانطور که گفتیم دلایل مختلفی دارد که سهم قابل توجهی از آن مقوله فرهنگی است حتی در زوایای اقتصادی آن نیز پای شاخص های فرهنگ اقتصادی در این استان به دلایل ریسک ناپذیری این خطه ، بسیار پررنگ است.

به همین دلیل است که صحبت از نظام اداری در استان ایلام بر خلاف مناطق توسعه یافته ، صرفا صحبت از قوه مجریه و یا ساختاری اداری تعریف شده در قانون نیست بلکه موضوع از ریز مباحث موجود درانحرافات اجتماعی شروع و تا عمده تصمیم گیری های مورد نیاز در مقوله توسعه و حتی سرمایه گذاری در این منطقه و حتی خیلی آن سوتر تکمیل لاجرم پروژه های ناکام و ناتمام برون سپاری شده و تا تامین خواسته های غیرمتعارف اقوام و آشنایان از کارگزاران امور که متاسفانه پیشبری چنین خواسته هایی در ادبیات قومی ارزش تلقی می گردد ، را نیز شامل می شود . شما از این ساختار می خواهید صحبت کنید لذا بحث در نظام اداری در استان ایلام برخلاف ظاهر آن بسیار حساس و تحدید موضوع را در هر گفتمان وسوال می طلبد . 
با این تعریف از  اهمیت و به نوعی چیستی این مجموعه در ارائه خدمات مورد نیاز جامعه ،  با وجود نارضایتی هایی که وجود دارد قطعا در مسیر ارائه خدمات  توسط نظام اداری نواقصی مترتب هست که نیاز به واکاوی دارد این موضوع رو چگونه می بینید ؟
خدمت شما عرض کنم ، قانون در راستای آسیب شناسی نظام اداری ، دو مکانیزم نظارتی را تعریف کرده  اولی نظارت مردم بر دولت است که هرساله در قالب طرح سنجش میزان رضایتمندی مردم از خدمات دستگاههای اجرایی مورد سنجش قرار می گیرد و خلاء های عملکرد مورد تحلیل و واکاوی قرارمی گیرد. اما همواره اظهار نارضایتی مردم دلیل برضعف در سیستم کارگزاری نیست و گاهی درون مایه این نارضایتی به مشکلات شخصی مراجعین و به تبع تغییر نگرش و بدبینی فرد  بر می گردد که در این زمینه نیز دولت گام دوم خود را در امر نظارت جهت پایش این مهم بر می دارد یعنی نظارت دولت بر دولت که در قالب ارزیابی عملکرد سالانه کلیه شاخص های عمومی و اختصاصی دستگاههای اجرایی مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار می گیرد و هر ساله این کارنامه عملکردی در هفته دولت به مسئولین منعکس می گردد.
شما اشاره کردید که هرساله این مکانیزم های نظارتی اجرا می شوند اما نارضایتی ها و عدم ارائه خدمات مطلوب و متناسب با جامعه فعلی ایلام همواره پابرجاست علت را در چه می بینید ؟
این نکته کاملا درست استکه سطح نارضایتی ها افزایش یافته اما دلایل متفاوت است . اولین دلیل به عدم تناسب نظام اداری کنونی  با خواسته های جامعه فعلی ایلام برمی گردد خواسته هایی که روز به روز متنوع تر و پیچیده تر می شود و عدم تناسب و توانایی نظام کارگزاری موجود آسیب های بسیار زیادی را بر آن مترتب ساخته است .

همین رابطه گرایی ها و قبیله گرایی موجود در نظام اداری خود یکی از تبلورهای عدم تناسب و ناکارآمدی است که افراد به دلیل اینکه مطامعشان تامین نمی شود به پتانسیل های شخصی جهت تسریع در اموراتشان متوسل می شوند.ما متاسفانه در حال حاضر در مقوله های اصلی نظام کارگزاری یعنی استقرار دولت الكترونيك،عدالت استخدامي و نظام پرداخت،ساماندهي نيروي انساني،تمركز زدايي،تعيين قيمت تمام شده فعاليت ها و خدمات و محصولات،سلامت اداري،اصلاح ساختارها و فرآيندها،توانمندسازي و آموزش فرهنگي و تخصصي منابع انساني،تقويت مديريت و توان كارشناسي و ارتقاء روحيه خودكنترلي در كارهاو نهایتاخدمات رساني به مردم و تكريم ارباب رجوع با مشکلات جدی روبروهستیم .
دومین گره اصلی به نظام راهبری برنامه های تحول در نظام اداری  برمی گردد که متاسفانه به اذعان آمار و واکنش دستگاههای اجرایی ، دچار سکته شده و نیاز به تحول اساسی دارد چرا که اولین گام در پیشبری برنامه های مذکور وجود صاحبنظرانی است که یک سروگردن از دستگاههای اجرایی باید پیشتر گام بردارند  و بر همین مبنا یکی از مسائلی که باعث حرکات سینوسی و گاه انحرافی همراه با بیلان های متناقض و غیر کاربردی در این حوزه شده ، عدم بینش لازم و به تبع، عدم التزام لازم به قوانین و مقررات جاری  است. همین امر نحوه اجرای این مکانیزم های نظارتی طی این چند سال اخیررا تا حدودی بحث برانگیز کرده است. برای جا افتادن این ضرورت لازم است به یک آیه شریفه قرآن اشاره نمود آنجا که در روزجزا خداوند در ارزیابی اعمال به انسان امر می کند : "اقْرَأْ کَتَابَکَ کَفَی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا ".

در حالیکه بارزترین ویژگی انسان اختیار است و می تواند راه به بیراهه برود و خلاف واقع بگوید  لیکن خداوند به انسان امر می کند نامه ات را بخوان که کافی است امروز خودت حسابرس خویش باشی . براستی چرا خداوند خود ارزیابی و ارزیابی عملکرد انسان را در یک ظرف می گنجاند !!؟ به دلیل اینکه ارزیاب انسان یعنی خداوند ، آگاهی محض است و هیچگونه زاویه پنهان یا امر مکتوم ،دیگر معنا ندارد . دقیقا مشکل دستگاههای اجرایی که گاه بجای ارائه مستندات خود در ارزیابی های صورت گرفته سند سازی می کنند و یا با نرمش های غیر متعارف از سوی ارزیابان روبرو می شوند همین عدم بینش لازم و به تبع عدم التزام به این ضرورت است که باعث شده اینگونه مکانیسم های نظارتی و صد البته حیاتی کلیشه ای شود و گاه آوردگاه مطالبات شخصی شود و مسیر را منحرف می کند و تعارض قابل تاملی بین ارزیابی دستگاههای اجرایی ازخود و ارزیابی عملکرد دفتر منابع انسانی و تحول اداری ایجاد کند .  لذا با این شرایط پیش آمده ،  نیاز به بازنگری اساسی در این حوزه به شدت احساس می شود.
سومین مشکل به ادبیات مدیریتی استان بر می گردد که با چشم پوشی از مقوله بی ثباتی مدیریتی استان که متوسط عمر آن به 18 ماه نمیرسد و تقریبا وجود برنامه های بلندمدت ، میان مدت و کوتاه مدت را بی معنی می کند ،  ما در درون مایه این گفتمان نیز با مشکلات اساسی روبروییم که اصلی ترین آن ها عدم درک ضرورت تحول در ساختارها به دلایل مختلف از جمله پایین بودن سطح دانش مدیریت علمی و از آن مهم تر محسوس بودن  فقدان دانش مدیریت بحران در شرایط بحران خیز نظام اداری فعلی در استان است . 
چهارمین موضوع مشکل ساز نظام اداری استان که در عرصه ملی امری بی بدیل است، توان کارشناسی استان است که بیش از آنکه تداعی کننده توان کارشناسی باشد آوردگاه تنازع بقاء اقوام شده و نظام اداری را به یک پروژه اشتغال زایی تبدیل نموده که ورای رسالت اصلی آن که می بایست مجری سند توسعه استان و خالق پروژه های اشتغالزایی منطبق بر قابلیت های این منطقه شود، خود به یک پروژه اشتغالزایی تبدیل گردیده است البته آن هم نه از جنس نیروهای متخصص و متناسب با این مجموعه بلکه ترافیکی از نیروهای غیر کارشناس ، نامتناسب و همپوشان که کمترین ره آورد آن فشار کاملا محسوس و انحرافی بر نظام بودجه ریزی استانی است که تنها ممرحیات آن ، بودجه تزریقی حاصل از بسیج  کلیه توان بدنه مدیریتی استان است که به صورت عینی تر در ادامه به این فشار نامتعارف اشاره خواهیم کرد .   
با توجه به اینکه هدف از این گفتگو اصولا بحث حول و حوش این محور است بگذارید عینیی تر به این آسیب ها به پردازیم. تاثیر این  ضعف ها را در نامتناسب سازی خدمات قابل ارائه به جامعه چگونه ارزیابی می کنید ؟
دقیقااین مقدمه برای پاسخ به این کنجکاوی شما لازم بود تا بتوانیم در ادامه با ارائه آمار به نتیجه ای منطقی برسیم، ببینید در سال گذشته سطح رضایتمندی مردم از خدمات ارائه شده نظام اداری در استان ایلام مطابق گزارش منتشر شده توسط دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری ایلام 72.43 درصد بوده هرچند به نظر بنده که طی یک دهه متولی سنجش این امر نیز بودم ، این عدد از نظر روایی و پایایی طی دوسال اخیر کاملا بحث برانگیز است .

چرا که به استناد همین گزارش منتشره ، میزان رضایتمندی استان در سال 90  یعنی یک سال قبل 95.23 درصد بوده که تقریبا غیر ممکن است و چیزی که تقریبا این ادعا را قریب به یقین می کند ارائه آمار تعداد استقرار میز خدمت  در ادارات بوده که تقریبا دوبرابر شده یعنی از 73 دستگاه به 111 دستگاه مستقر کننده و از 203 میز به 309 میز افزایش یافته و مهمتر اینکه بهبود عملکردی که در این گزارش از سال 90 تا 91 نشان می دهد این میزان رضایتمندی نجومی در سال 90 و کاهش چشمگیر در سال 91  در نظام اداریی که در برگیرنده هیچگونه تغییر محسوسی حال مثبت یا منفی نبوده ، جای بحث دارد . به هر حال به فرض صحت این آمار، ما به عبارتی با 27.57 درصد نارضایتی مردمی روبروییم که در این راستا دولت با ارزیابی عملکرد سالانه خود سعی در راست آزمایی و به عبارتی علمی تر ،پایش این مهم نموده که نتایج حاصله ورای میزان صحت آنها ، قابل تامل است .

ببینید در سال 1391 بر اساس ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی در دو بعدشاخص های عمومی که توانمند ساز سیستم اداری است تنها 50.41 درصد و در بعد شاخص های  اختصاصی که فلسفه وجودی هر دستگاه اجرایی است 95.32درصد و در مجموع 72.87درصد محقق شده است یعنی اینکه ما در بعد عمومی با 49.59 درصد عدم تحقق در بعد اختصاصی 4.68درصد عدم تحقق و در کل عملکرد ما با 27.13 درصد عدم تحقق روبروییم حال این آمار کجا می تواند عمق فاجعه را نشان دهدببیند بر اساس بودجه ابلاغی استان در سال 1391 ،کل اعتبارات مصوب ما 389858300000 تومان بوده که تنها 56.69  درصد یعنی221209600000 تومان تخصیص داده شد که رقم عدم تخصیص اعتباریعنی بالغ بر 168میلیارد تومان، خود تنها می تواند گوشه ای از ضعف چانه زنی استان در عرصه ملی در بعد مدیریتی و تنه کارشناسی نظام اداری را نشان بدهد. حال از این منظر اگر چشم پوشی کنیم ، بحث تخصیص اعتبارات استان یعنی آنچه که صد درصد به استان وارد شده است بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد از کل اعتیارات هزینه ای ( جاری ) که صد درصد تخصیص یافته یعنی83501200000 تومانی که در راستای حقوق و مزایای کارکنان دولت و سایر امور رفاهی تخصیص یافته و به عبارتی دقیقتر در مسیر تحقق شاخص های عمومی بوده تنها50.41 درصد معادل42092954920تومان به دلایل ضعف هایی که عرض کردم ، محقق شد و 49.59درصد یعنی41407410068 تومان پرت اعتباراتی را به ارمغان آورد و از مجموع اعتبارات تخصیص یافته تملک دارایی های سرمایه ای ( عمرانی ) بر اساس ارزیابی عملکرد سال گذشته شاخص های اختصاصی 95.32درصد معادل137708400000تومان محقق شده و در ادبیات دیگر4.68درصد معادل6440621868تومان از این اعتبارات پرت عملکردی داشته است و در مجموع ما با 72.78 درصد تحقق یعنی173361568064 تومان که عملا تحقق یافته  روبروییم که می بینید با وجود 168 میلیارد عدم تخصیص ناشی از محرومیت این استان در قدرت چانه زنی ملی ما با یک مانع بزرگ دیگر یعنی نظام اداری روبروهستیم که فقط در یک سال مالی ، نظام بودجه ریزی ما را با 27.13 درصد عدم تحقق یعنی47848031936تومان پرت اعتبارات روبرو نموده است لذا باید شاکر بود که کل اعتبارات مصوب استان تخصیص نیافته چرا که با این وضعیت نظام اداری ما باید شاهد حداقل55745757360تومان پرت اعتبار می بودیم! حالا در نظر بگیرید که این حجم 47 میلیاردی چیزی نزدیک به 21.63 درصد کل اعتبارات تخصیصی است آن هم در استانی که بسیاری از پروژه با این حجم ریالی پرت شده در هر سال مالی به راحتی می تواند به سرانجام برسد .
پیشنهاد شما برای اصلاح این وضعیت پیش آمده چیست ؟   
در این راه برای اصلاح وضعیت پیش آمده چندین گام اساسی باید برداشته شود تا با مجاری قانونی و شفافی که به دلایلی غیر منطقی و صرفا به جهت روزمره گی نظام اداری در چند سال اخیر، متاسفانه مستور مانده اند، بتوان در جهت اصلاح اقدامی صورت گیرد که بنده چند گام را اولویت کلیدی و متقدم بر سایر امور می دانم
اولین گام  اصلاح نظام راهبری برنامه های تحول اداری و به تبع افزایش نظارت واقعی منتج از بینش کارشناسی است .
دومین گام طراحی نرم افزاری جامع جهت ایجاد بانکی دقیق و البته معتبر از کلیه آمار نظام اداری با راستی آزمایی مکرر آن.
سومین گام تدوین سند چشم انداز سالانه استان در بحث راهبری نظام اداری است که تنها می تواند با تحقق گام اول و دوم محقق شود .
چهارمین گام مهندسی معکوس عملکرد دستگاههای اجرایی با رویکرد اپیدمی (آسیب شناسی) از طریق شناسایی و تزریق نیروهای خبره و متخصص در هر دستگاه اجرایی در بخش  برنامه های تحول در نظام اداری است
پنجمین گام تدوین تقویمی آموزشی متشکل از کارگاههای مختلف برای هماهنگ سازی این نیروها جهت پرهیز ازآفت عدم همسطحی در برداشت از قوانین و مقررات و نهایتا بومی سازی آنها متناسب با قابلیت های استان  
ششمین گام باز مهندسی منابع انسانی دستگاههای اجرایی با رویکرد اصلاح و منطقی نمودن اندازه نظام اداری ناموزون فعلی است
هفتمین گام ارتقاء سطح نظارت مردمی که خود ضامن پایایی و روایی انحرافات موجود در نظام اداری است و به تبع افزایش سلامت اداری را نیز به همراه دارد که این مهم با تقویت رویکرد اطلاع رسانی از طریق مجاری قانونی  ابلاغ شده و همچنین هماهنگی دستگاههای فرهنگی بلاخص صدا و سیما در این راستا می تواند گامی بلند محسوب شود .
در پایان ، با توجه به مطالبی که فرمودید قابلیت ها و ظرفیت های دولت فعلی را در از بین بردن یا کاهش مشکلات پیش روی نظام اداری استان در چه حدی می دانید ؟
ببینید بارزترین امتیاز دولت فعلی در رفع موانع پیش رو وجود یک حس مشترک بین جامعه و کارگزاران امور چه در بعد پذیرش وجود مشکلات و چه در بعد وجود عزم ملی در حل این موانع است . لیکن در کل ،ورای بحث در باب هر دولتی ، بنده معتقدم هرنظام کارگزاریکه از سه پارامتر تخصص گرایی ، التزام عملی به قانون و شفافیت به نحوی مطلوب و موثر بهره گیری کند ، بدون شک این راه  پرپیچ وخم با این الزامات قابل اصلاح است .

 

 

 

نظرات   

 
0 # Guest 1392-10-28 08:11
اگه مطالبتون همانند عکستون باشه که دیگه هیچ! چرا ؟ چون برا وجه خودتون این عکس ظاهرا از اتاق مدیریتون گرفته شده
شما دیگه چرا جناب !!!!!!!!!!!!!
لطفا مدیریت سایت انتشار دهید،لطفا
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+3 # Guest 1392-10-28 09:48
واقعا درسته!!!!!!!!!! !
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
-1 # Guest 1392-10-28 13:30
عجب!! پس ما چقد باید کوچک باشیم که برای بزرگ جلوه دادن خودمون حاضریم این کارا رو بکنیم،بنظر بنده(نظر کاملا شخصی) شخصی که حتی محیط کارش رو خلاف واقعیت نشون میده دیگه در عمل آیا قابل اعتماد خواهد بود؟!
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # Guest 1392-10-28 13:35
دو صد گفته چو نیم کردار نیست
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # Guest 1392-10-28 13:57
سوال خبرنگار:پیشنهاد شما برای اصلاح این وضعیت پیش آمده چیست ؟ اما قبل از اینکه جواب ایشون دوباره بنویسیم اما بزار من جواب بدم! بنده پیشنهادم اینه که ایشون اول خودشونو اصلاح کنند بعد به فکر اصلاح دیگران باشند
باتشکر از مدیریت سایت جهت درج این نوشته
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+1 # Guest 1392-10-28 13:58
کاش ما بجای مقاله اینجوری نوشتن و سعی در مطرح کردن خود کمی به خودمون هم توجه کنیم
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # Guest 1392-10-28 14:00
فکر کنم شما با ایشون دعوا داشتین که اینجوری بیان کردین وگرنه حقیقت چیز دیگری است و گرفتن عکس هر باشه مهم نیست . سپاس از ایشون در نوشتن این مقاله
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+3 # Guest 1392-10-28 14:04
پس اینجوری می خواستند نماینده مردم بشن!!!!!!!
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # Guest 1392-10-28 14:08
چطور مهم نیست؟ ما به ایشون اعتماد داشتیم و به ایشون رای دادیم ولی ایشون رفتارشون اینه!!!
دو صده گفته چو نیم کردار نیست؛ما باید در عمل اینجوری باشیم نه با عکسی که اتاقش مال ما نیست ولی ما اونو جلوه اش دادیم برا خودمون
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # الف.ی.لام.الف.میم 1392-10-28 17:07
من بسیار افسوس میخورم از حال ای جامعه. اتاق این اقا چه ربطی به مباحث مطروحه داره. ایشون دارن اطلاعاتی دقیق درباره این استان خراب شده میدن. والله که سبک زندگی ما ،تفکرات ما و جهان ذهنی ما ایلام روبیچاره کرده
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # Guest 1392-10-30 11:04
جناب الف. ی . لام و...
برای شما خیـــــــــــــ ــــــــــــلی متاسفــــــــــ ـــــــــــــــ ــیم که حاضرید به خاطر طرفداری از ایشون به کل استان توهین کنید.واقعا جای تاسف دارد!کسی که رفتارش با گفتارش یکی نیست چگونه قابل اعتماد خواهد بود؟!
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
-1 # الف ... 1392-10-30 12:44
خب حرفاش که کاملا درسته و احتمالا به تریش و قبای شما یا دوستانتان برخورده که این اطلاعات رو انداختن بیرون. هنو کجاشو دیده. مونده تا گندای دوره اع... و عب.... دراد
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # Guest 1392-10-30 14:59
دوره بگم بگم ها تموم شده فقط برخی برا مطرح کردن خودشون(البته فکر میکنند که مطرح می شن)آرزو بر جوانان عیب نیست!،)و گرفتن پست مقاله می نویسند که راه به جای نخواهد برد بااین روش
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # Guest 1392-10-30 15:01
پست،پســــــــــــــــــــــــــــــــــــت
عجب حالی میده این پســـــــــــــ ــــــــت فقط کاش ظرفیتش رو هم داشته باشیـــــــــــ م کاش
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # Guest 1392-10-30 15:17
جناب الف ... شما نوشتین که:مونده تا گندای دوره اع... و عب.... دراد ولی آیا میدونید که ایشون تا لحظه آخر (پای پرواز) منتظر همین عب.... موندن تا شاید امضای بگیرن ولی نشد و حالا شما می گید گند!!!!!!! باید هم بگید!!!!!!
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # Guest 1392-10-30 15:42
سوالم از الف ...اینه که شما گفتید :مونده تا گندای دوره اع... و عب.... دراد ولی آیا اطلاع دارین همین آقا برا دیدن عب.... و گرفتن یه امضا از ایشون تا ثانیه های آخر موندن ولی موفق نشدند و حالا شما اینو می گید. با تشکر از مدیریت سایت عصر ایلام در انتشار این مطلب
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # Guest 1392-10-30 15:52
لطفا مدیریت سایت انتشار دهید؛گند اونه که برا یه امضا خودتو کوچیک کنی تا بهت پست بدن،گند اونه که پست بخوای با توجه به شناختی که ازت دارن بهت ندن.ممنون
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # Guest 1392-10-30 15:54
تا دیروز همین عب.... خوب بود و دنبال امضای ایشون بودن برخی حالا چی شده !!!!!! عجب روزگاری است
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # Guest 1392-10-30 15:57
یعنی ایشون دنبال یه امضاء بودن برا ابقاء
یا گرفتن پست!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # دوست 1392-10-30 16:10
دنبال پست (خواهشی)که هستید
رفتار با گفتارتون یکی نیست
پس چطور کاندید شدید برا نمایندگی؟
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # Guest 1392-10-30 16:14
عجب
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
-3 # الف.یا. لام . ... 1392-11-03 10:30
درایلام هرکی هرحرفی بزنه باید تاوان پس بده. چرا؟ چون به نظر همه میخاد پست بگیره. مگه در مقاله وزین جناب دکتر درویشی یا امثالهم این ادعا تکرار نشد.... ها.
چرا ما اینقد بدبین شدیم؟
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
-2 # شهریار 1392-11-13 13:22
این اظهارنظرها که معلومه همش با یک ادبیات و به وسیله یک شخص نوشته شده !!!!! تمام واژه ها تکراریست ! میگن آدم متقلب و کذاب بی حافظه است . آخه خدا خیرت بده تو اصل مطلب را ول کردی چسبیدی به حاشیه . عکس چه ربطی به مطلب داره . ولی هرکی هستی عجب دل پرعقده ای از آقای دوست محمدی داری . یک کم ظرفیت داشته باش آقای ؟؟؟؟
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
-1 # شهریار 1392-11-13 13:28
خوب آقا راست گفتن یک سر بزنید استانداری ببینید دفتر منابع انسانی چطور دارن حق مردم را ضایع میکنن . ضمنا بنده مخالف این نظرم که گفته بشه دوست محمدی میخواد مطرح بشه مگه کسی که نفر دوم حوزه جنوب استان درانتخابات بوده فک نمیکیند این حرف در مورد ایشون مصداق نداره . بنده خوب ایشون میشناسم کاملا واقفم هم در کارش متخصصه و هم دقیقا به آسیب ها اشاره کرده .
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
-1 # مردم 1392-11-13 13:29
خدایش گل کاشته . انتظار غیر ازاین سطح علمی ازایشون هم نمیره
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # مردم 1392-11-13 13:53
به نظر بنده کسی که این نظرات منفی رو داده احتمال خیلی زیاد باید همکارش باشه !!!!!!!!! دروغ میگم .
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
-1 # مهدی 1392-11-13 13:58
خیلی خنده داره اگه بدونید عکاس این عکس بنده هستم . این عکس رو دقیقا از اتاق خودش گرفتم . این نظرات هم دقیقا معلومه کی نوشته . کسی که به خاطر(؟) آقای دوست محمدی از پستش برکنارش کرده . همین .
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
-1 # مسعودی 1392-11-13 14:01
از جناب آقای دوست محمدی کمال تشکر رو دارم . افتخار شهرمان هستید .
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+1 # م.س، آشنا 1392-11-13 14:44
به نظر بنده مقاله علمی هستش و ربطی به این انتقادات نداشته،احساس بنده اینه که تمام این مطالب چه منفی و چه مثبت رو یک نفر نوشته/
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # میم 1392-11-16 12:38
احساس منم همینه م.س عزیز
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # helena 1393-02-03 10:28
سلام اگه میشه درباره مناطق جرم پذیر درایلام کجاها میتونن باشن وچه راهکارهایی میتونیم براشون داشته باشیم ویکم توضیح بدین ممنون میشم اگه میشه جوابوبرام میل بزنین سپاس
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 

اضافه کردن نظر

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:

لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
« ویرا » مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
« ویرا » از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

 تبلیغات سايت خبري ويرا

      09120440191

 

 

 

 

 

 

 

 تمام حقوق سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی ویرا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد

Template Design:Dima Group