▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌

دوشنبه 21 آبان 1397 Monday 12 November 2018 3 ربیع‌الاول 1440

آخرین اخبار سایت

به بهانه اکران آااادت نمی کنیم در ایلام

سینمای ایران باید به رهروان فرهادی عادت بکند

عادت نمي كنيممهرزاد میرزایی- سایت خبری ویرا- همیشه در قضاوت کردن چیزی از قضاوت شدن هست . " آدورنو"
عادت نمی‌کنیم به این که قضاوت نکنیم. یاد گرفته‌ایم و عادت کرده‌ایم به قضاوت کردن. تازه نه فقط قضاوت درونی و برداشت آزاد. قضاوتمان را بیان هم می‌کنیم و بر اساس آن حکم صادر می‌کنیم؛ عمل می‌کنیم و  اغلب بعدها می‌فهمیم در قضاوتمان اشتباه کرده‌ایم. اصغر فرهادی در جدایی نادر از سیمین و در بقیه‌ی کارها هم کم‌و‌بیش – ما را در جایگاه قضاوت قرار داد و نشان داد چه کار سخت و اغلب اشتباهی است.

همان اول فیلم دوربین را کاشت جای قاضی و کاری کرد نادر و سیمین رو به دوربین – مخاطب – حرفهایشان را بزنند. ردپای فرهادی  هم در تم قضاوت و هم در جزییات پردازی‌های خاصی که حالا امضای فرهادی پایشان است در آااادت نمی‌کنیم دیده می‌شود. جزییاتی از قبیل اینکه وقتی احمدرضا وارد خانه‌ی منصور و سیما می‌شود به سیما می‌گوید شما هم که همیشه زمینتون خیسه! و در این خیس بودن زمین - که ربط دارد به اینکه منصور و سیما دو بچه دارند در حالیکه احمدرضا ومهتاب بچه ندارند  - نشانه‌ای هست برای مخاطبان. یا استفاده مدام سیما از اسپری که ایضا به شکل نشانه‌شناسانه‌ای استفاده شده است.

از تاثیر فرهادی بر سینمای ایران بگذریم که خودش می‌تواند مستقلا ده‌ها مقاله‌ی ارزشمند از آن در بیاید. قسمت قابل دفاع فیلم موضوع و تم فیلم و بازی های خوب بازیگران است. شاید بخشی از فرهنگمان که باید اصلاح شود و با ساختن و دیدن فیلم‌هایی ازین دست می‌تواند اصلاح شود همین موضوع قضاوت‌کردن‌هایمان است. اما فیلم از سه ایراد هم رنج می‌برد.
 
نکته‌ی اول: منصور
شخصیت منصور در ورطه‌ی کلیشه افتاده است و بازهم شخصیتی که قرار است نهایتا بفهمیم شخصیت منفی فیلم است و مقصر اصلی اتفاقی است که زندگی همه را به هم ریخته و تا خودکشی فرنوش و طلاق مهتاب از احمدرضا رفته است باید سیگاری باشد و فرت فرت سیگار بکشد و در کار جعل سند باشد و تیپ خاص آدم های منفی باشد. کاش منصور هم یکی بود مثل احمدرضا.
نکته دوم: احمدرضا
انفعال بیش از حد احمدرضا فقط کارکرد تعلیق مخاطب را دارد و این ترفند زمانی کار می‌کند که ابتدا در لایه‌ی رویی کار بکند. یعنی احمدرضا دلیلی برای توضیح ندادن‌هایش داشته باشد که ندارد.
نکته سوم: نماها
چگونه است که در دیالوگ‌ها یک نما را اوورشولدر می بینیم و نمای بعدی را نه؟ این ضعف کوچکی نیست.
با این وجود فیلم آااادت نمی‌کنیم فیلمی معقول و شریف در سینمای ایران خواهد بود که علاوه بر کارکرد اخلاقی خوب خود می تواند جزو بهترین تجربیات هدیه تهرانی و ساره بیات هم باشد حتی ابراهیمیان

اضافه کردن نظر

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:

لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
« ویرا » مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
« ویرا » از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

 تبلیغات سايت خبري ويرا

      09120440191

 

 

 

 

 

 

 

 تمام حقوق سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی ویرا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد

Template Design:Dima Group