▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌

سه شنبه 29 آبان 1397 Tuesday 20 November 2018 11 ربیع‌الاول 1440

آخرین اخبار سایت

بررسي عوامل تصادف؛ انساني،فني و جاده اي

اینجا جاده‌های مرگ حرف‌اول را می‌زنند

عصر ايلام

هدي خيرالهي/عصر ايلام: صبح كه با انباشتي از اميد و آرزو ، خانه و فرزندان خود را در پي لقمه اي نان ترك مي كنيم، حوادث و اتفاقات بالقوه اي ما را در برمي گيرندو مثل يك نارنجك عمل نكرده از دم در خانه تا­ محيط كار ما را همراهي مي كنند و ممكن است برخي از اين  حوادث بالقوه به بالفعل تبديل و خانواده اي وحتي شهري عزادار شوند.

 خداوند بهترين چيزي را كه به انسان هديه داده است، زندگي است و اگر بخواهيم بهترين چيز را در زندگي توصيف كنيم مي گوييم زندگي عبارت از برخي نعمت ها از تولد(birth )تا مرگ(death) است.اما هميشه بين b(birth ) و d(death) نعمتي به نام cوجود دارد كه ما به آنها (choice) يعني انتخاب مي مي گوييم و ممكن است بهرين انتخاب هاي شما در زندگي باشد. ما در زندگي گزينه هاي زيادي براي انتخاب داريم اما بهترين انتخاب ما زندگي است.

انتخاب هايي در زندگي وجود دارند كه ممكن است ما را در مسير خوشبختي وسعادت قرار دهند و انتخاب هايي نيز هستند كه ما را به ورطه فنا،زوال و پوچي مي كشانند.

انتخاب هايي مثل يك نام خوب ونيكو براي فرزند،انتخاب رشته دانشگاهي، انتخاب دانشگاه،همسر و كار به صورت عام از لحظه تولد تا مرگ پيش روي ماست و ممكن است براي برخي مايه سعادت و برخي ديگر نشانه شقاوت باشد.

اگر به اين انتخاب هاي معمول برخي انتخاب هاي خاص مثل خودرو ،تلفن همراه،لب تاب و فضاي مجازي را كه زندگي امروزه آنها را ضروري نموده است، اضافه نماييم حوادثي پديدار خواهد شد.

انتخاب رشته دانشگاهي يك حادثه نيست ولي انتخاب خودرو مي تواند يك حادثه بالقوه قلمداد شود و همچنين يك تلفن همراه براي نوجواني كه هيچ شناختي از جهان پيرامون آن ندارد مي تواند حادثه آفرين باشد و...

به تلفن همراه ، فضاي مجازي و... در اين مجال نمي پردازيم اما همين عناصر حادثه، اثرات به مراتب خيلي مخرب تر از حوادث خودرويي دارند هرچند كه اين ابزار از كارآمدي بيشتري برخوردار هستند ولي ما انسانها هميشه نيمه خالي ليوان آنها را ديده ايم.

باري اين گونه است كه جهان از لحظه ظهور و بروز اين "حوادث بالقوه "نا امن تر از گذشته شده است.گذشته اي كه در آن انسانهاي اوليه با راهزنها و مرض هايي مثل طاعون،سل،ويا و... دست و پنجه نرم مي كردند.

حوادثي كه در پي انتخاب يك خودرو متوجه انسان مي شود ناشي از اجبار ،همراهي و همسو بودن با شرايط موجود جامعه امروزي است و اگر اين ابزار جايجايي انسان ها را با ديگر انتخاب هاي وابسته به آن مثل راننده و عامل فني سه ضلع حادثه درنظر بگيريم بخش عظيمي از اين حوادث را مي شود ناخواسته وغير قابل پيش بيني دانست.

سال ۸۴ آمار کشته هاي كشور در تصادفات رانندگي ۲۸ هزار نفر بود که بيش از آمار شهداي جنگ تحميلي در یک سال جنگ بود به همين خاطر بايد گفت كشور ما در ۸ سال به تعداد يك جنگ 8 ساله كشته داده است.

در سال 93 اين آمار به 17 هزار كشته رسيد اما بايد گفت با توجه به رشد تكنولوژي هاي روز و ورود خودروهاي مدرن تر اين آمار هنوز تكان دهنده است و دومين ميزان مرگ ومير بعد از سرطان در كشور مربوط به تصادفات جاده اي است.

بدين ترتيب سه ضلع مثلث حوادث جاده اي را بر اساس آمارها بررسي مي كنيم. عامل انساني، خودرو و جاده(فني)

در بررسي اين سه عامل بايد گفت كه رانندگي يك انتخاب است، سفر نيز يك انتخاب است و در اين دو انتخاب بايستي بسترهايي به نام خودرو و  جاده (فني)  براي رانندگي و سفر فراهم شود.

نحوه رانندگي و فرهنگ رانندگي هميشه يكي از دغدغه هاي مسئولين ومردم بوده است و بسياري از حوادث جاده اي در كشور ايران متوجه همين كنش و واكنش است.

سرعت ، سبقت هاي غيرمجاز،واژگوني خودرو(۴۰درصد تلفات جاده اي در نوروز ۹۳ مربوط به واژگوني خودروها بود)،انحراف به چپ و حركات نمايشي از عوامل انساني حوادث جاده اي هيتند كه متاسفانه سهم زيادي از تصادفات منجر به جرح و فوت را به خود اختصاص داده است.

در اين بين دسترسي آسان و سهل الوصول بودن گواهينامه يكي از همين دلايل رانندگي هاي نامطمئن و در پي آن حوادث احتمالي است كه بايد راهنمايي ورانندگي اين وظيفه ذاتي را بروز نمايد وتغيير نگرش احساس مي شود.

از ديگر عوامل انساني  كه مي توانند در سوانح رانندگي دخيل باشند ، مي شود به رانندگي هاي طولاني بدون فاصله زماني استراحت ، خوردن وآشاميدن حين رانندگي، نبستن كمربند، استفاده از تلفن همراه و جدال هاي قبل و زمان رانندگي اشاره كرد كه نياز به فرهنگ سازي بيشتري دارد.

در ایران هر 30 دقیقه یک نفر در اثر سوانح رانندگی كشته می شود با اینکه مي گويند سهم اصلی در این مرگ میر خطای انسانی است اما قطعا اگر خودروهای ایرانی و چيني ایمن تر بودند سهم کشته شدگان بسیار کمتر مي شد. با اينحال، مشتریان ایرانی کمتر به موضوع ایمن بودن خودرویی که می خرند اهمیت می دهند.

دومين عاملي كه در كشور جهان سومي مثل ايران در حوادث رانندگي نقش مستقيم دارد خودرو مي باشد.اين ارابه مرگ به مثابه يك تابوت متحرك روزانه انسان هايي كه "اشرف مخلوقات" مي باشند را به كام مرگ مي كشاند و شركت هاي سارنده ايراني و چيني ، نوع كشته شدن و چهارچوب تابوت را تعيين مي نمايند.

خودروي پرايد توسط شركت كياموتور كره جنوبي در سال 1987 توليد وسال 2000 از چرخه توليد خارج شد. هم چنين توليد پ‍ژو405 و206 به ترتيب در سالهاي1991 و2008 متوقف شد و نسل هاي جديد خودرو در كشورهاي توليد كننده با كيفيت بالاتر جايگزين آنها مي شود.

اما خط مونتاژ و توليد همين خودورها در كشورمان نه تنها متوقف نشده است بلكه به صورت گسترده توليد مي شوند ومشتريان هم كه بيشتر از طبقه متوسط به پايين جامعه مي باشند آنها را خريداري مي نمايند.

ديگر خودرو ها مثل سمند هرچند داراي كيفيت بهتري نسبت به خودروهاي مونتاژ شده داخل(بدنه اين خودرو كپي bmw سال 2000مي باشد) است اما هنوز براي رسيدن به استانداردهاي لازم فاصله بسياري داد.سمند و پژوهاي پايه گاز سوز هر روز در كشور دچار حريق مي شوند و متاسفانه در لحظه تصادف همه درب هاي آن كه قفل مي باشند، باز نمي شوند و بدين ترتيب مرگ دردناك رقم مي خورد.

شاید اگر مشتریان بیشتر به این موضوع توجه می کردند و خودروهای غیر ایمن را نمی خریدند کارخانه های خودروسازی ایرانی هم که بازار انحصاری را در اختيار دارند ، تلاش می کردند براي توليد با مونتا‍ژ نمودن خودورهاي بهتر پيش قدم شوند و تكاني به خود بدهند.(البته مدتي است كه اين اتفاق افتاده و فقط در يك پاركينگ ايران خودرو 80 هزار خودرو  بدون مشتري پارك مي باشد و به گردوخاك سواري مي دهند)

براي نگارنده هنوز يك موضوع قابل هضم نمي باشد و آن اينكه چرا بايد خودروي حامل مسئولين، عزيزان راهنمايي ورانندگي ،نيروي انتظامي و ساير مقامات كشوري و لشگري از با كيفيت ترين خودروهاي خارجي باشد ولي مردم عام بايد سوار پرايد بي كيفيت شوند؟!

تأمين امنيت جاني مسئولان محترم از درجه اهميت بالايي برخوردار است و ذكر اين مورد نيز به منزله نفي خدمات ارزنده و يا نافي درجه و مقام ايسان نمي باشد لكن اگر خودروي خارجي داراي امنيت بيشتر وبهتري است چرا اجازه ورود آنها به داخل كشور داده نمي شود و اگر اجازه داده مي شود آنقدر حق گمرگ و غيره و ذالك بر قيمت تمام شده آن لحاظ مي شود كه فقط آقايان و مايه داران شمال تهران مي توانند سوار شوند.!اين تبعيض تا كي ادامه دارد؟

ضلع سومي كه در سوانح جاده اي نقش مهمي را ايفا مي نمايد، عامل فني و يا جاده اي است. هزينه بسيار بالاي نگهداري و آسفالت جاده ها در كشور باعث شده است كه هر ساله بيشترين اعتبارات كشور و استان ها به اين بخش سرازير شود و علي الرغم اين همه هزينه، اثرات آن در كاهش تصادفات تعيين كننده نبوده است.

كوهستاني بودن برخي از راه هاي مواصلاتي كشور و همچنين كارشناسي نبودن برخي از جاده هاي برون شهري در كنار نبود گاردريل ،نداشتن شانه خاكي ، عدم روشنايي مناسب و ديگر عوامل دخيل باعث شده است كه بخش عظيمي از حوادث جاني را متوجه اين نقيصه ها در حوزه راه بدانيم.

تا مادامي كه سيستم مديريت حمل و نقل كشور بر اساس هزينه هزينه مي باشد و هزينه درآمد مد نظر نمي باشد نبايد هم انتظار گشايش داشته باشيم.سيستم حمل ونقل در كشور همان سيستم سنتي و استفاده از خودروهاي سبك و شخصي است و تا وقتي كه حمل ونقل كشور برمبناي حمل ونقل ريلي و هوايي وهم چنين استفاده از خودروهاي عمومي پايه گذاري نشود، تصادفات رانندگي كماكان دومين عامل مرگ ومير در كشور خواهد بود.

هرچند كه معتقديم مرگ در همه شرايط همه موجودات زنده را در بر مي گيرد و گرنه خانواده هايي از جامعه پرتلاش عشاير را مي بينيم كه سالهاست در دل كوه ودشت عمر مي گذرانند ، عمري ديرينه دارند و دشت ودمن ، مالرو قوچ و ميش آنها و حيوانات اهلي نيز خودروهايي هستند كه قوانين ومقررات را رعايت مي كنند و در اين بين حيواناتي وحشي مثل گرگ نيز هستند كه با بي قانوني طبيعت را نا امن و مرگ و مير رقم مي خورد.

سه ضلع عاومل انساني ، خودرو و جاده در حوادث و تصادفات جاده اي مثل انگشتان دست هستند وهماهنگي آنها با هم مي تواند از شدت تصادفات بكاهد.در يك بزرگراه اگر راننده با يك خودروي مناسب و ايمن رانندگي خوبي داشته باشد هيچ وقت حادثه اي رقم نخواهد خورد و اگر نيز تصادفي به وقع بپيوندد راننده وسرنشينان آن خودروي باكيفيت جان سالم به در خواهند برد و آسيبي نيز متوجه يك خودروي باكيفيت در يك بزرگراه با كفيت نخواهد شد.

اما در يك مسير دو طرفه در يك جاده باريك و نامطمئن هر آن امكان تصادف وجود دارد و اگر راننده خوب با خودروي با كيفيت، رانندگي مناسبي نمايد ممكن است از طرف راننده مقابل تهديد شود.

با وجود اينكه همه ما مي دانيم فرهنگ غلط رانندگي در كشور، اصلي ترين عامل تصادفات جاده اي است اما كارشناسان تصادفات راهنمايي و رانندگي همين يك عامل را به عنوان عامل تصادفات منتشر ننمايند چون با اين شيوه نه خودرو ساز به دنبال اصلاح شيوه توليد(خصوصا در ترمز هاي abs ، بدنه و لاستيك) مي رود و نه حمل ونقل و راه در پي اصلاح مسير مي رود .بنابراين اگر خط كش و متر دست شماست و مي خواهيد كه از بين سه عامل انساني ،خودرو و جاده يك عامل را معرفي نماييد جنبه انصاف را رعايت نماييد چون بسياري از تصادفات، منجر به فوت مي شوند و راننده اي وجود ندارد تا از خود دفاع نمايد.

سخن آخر: برخي از استان هاي كشور از جمله ايلام يك متر آزاد راه هم ندارند و اگر بزرگراهي در دست ساخت مي باشد بايستي هر چه زودتر به بهره برداري برسد تا اين استان نيز در سبد سفرهاي گردشگران قرار گيرند.

البته در سال گذشته و در اربعين 93 بيش از دو ميلون نفرسفر و زائر، استان ايلام را براي ورود به عتبات عاليات انتخاب نمودند كه تصادفات منجر به فوت در اين مسير كم نبود. مي طلبد براي دو تا سه ماه آينده كه اين كنگره عظيم از ايلام و ايران منشأ و مبدأ مي گيرد برنامه ريزي هاي لازم كه آغاز شده عملياتي شوند.

جان سخن: هر روز عصر و يا شب فرزند و ديگر اعضاي خانواده منتظر حضور پدر (راننده يا مسافر ) در خانه مي باشند  و خداحافظي صبح وي را مي خواهند با سلامي پاسخ دهند.

تعداد زيادي از اين خانواده ها حتي فرصت خداحافظي را با فرزند ، پدر و ديگر اعضاي خانواده خود را پيدا نكردند و سلام ها در خودرو با حادثه برخورد نمود و تبديل به وداع تلخ شد.

باشد كه سه ضلع حوادث جاده اي بعد از تغيير كاربري، به اضلاع توليد اميد در جامعه تبديل شوند و هيچ سلامي بدون خداحافظي نماند.

اين يادداشت را تقديم مي كنم به همه خانواده هايي كه عزيزان خود را در تصادفات جاده اي از دست داده اند

نظرات   

 
0 # موسی امیدی 1394-06-06 18:11
جناب اقای صید محمدی با تقدیر و سپاس از ارایه مطلب کارشناسانه که در خصوص حوادث جاده ای و تصادفات ارایه نموده اید.

در تایید و تکمیل متن جنابعالی مطالبی را بیان می کنم .
1-ارزش هر انسان در هر جامعه بستگی به ارزش های انسانی و اخلاقی ان جامعه و فرهنگ زندگی دارد .جوامع توسعه یافته که به درجات متعالی از ارزش های انسانی رسیده اند برای جان انسان و شهروندان خود ارزش بسیاری قائلند.به همین جهت انان برای دفاع از جان شهروندان خود به استانداردهای علمی و کیفیت دهی در تولیدات خود رسیده اند و از مرحله تلنبار سرمایه و ثروت فردی گذشته و به مراحل رشد انسانی رسیده و اتفاقا اخلاق در این جوامع بسیار مترقی و قابل لمس گردیده این ادعا را در تولیدات کالاهای کشورهای توسعه یافته و مقایسه ان با تولیدات جوامع جهان سوم کاملا عیان است.
2-در جامعه ما ارزش های انسانی و اخلاقی بنا به دلایل متعدد در حال جابجایی و بعضا ارزش های انسانی در بین سقوط و سرگردانی دوواراند.در دو کلیپ که از دو حادثه تصادف در خوزستان و ایلام دیدم مردمی را می بینید که شاهد سوختن ماشین و سرنشینانش هستند و راحت دارند صحنه را می بینند و هیچ اقدامی انجام نمی دهند و بسیاری دارند فقط با گوشی هایشان از صحنه فیلم می گیرند .این نمونه برای سقوط ارزش های انسانی می تواند قابل اتکا و جتی تعمیم نیز باشد بدلیل اینکه بی تفاوتی در بین شاهدان که دهها نفرند چیز ساده ای که از کنارش بگذری نیست . چرا جامعه ما دچار چنین بی انگیزگی حتی برای خاموش کردن اتش خودرویی شده که سرنشینانش در حال سوختن هستند ؟!!!!
3- حکومتی که برای شهروندانش ارزش قایل باشد قاعدتا باید روی این مسایل حساس باشد اما چگونه شما به ساختار مدیریتی توجه کنید از نمایندگی تا مدیریت های ستادی عمیق بی اندیشید این سقوط ارزش ها را شاهدید .مثلا رفیق به نزدیکترین دوستش برای زیراب زدنش و خراب کردنش و رسیدن به مدیریت خیانت می کند .مدیریتی که چنین بدست میاید نتیجه اش نباید موجزه نماید .چرا مدیریت اینقدر در جامعه ما اهمیت میابد دلیل دارد . ژان ژاک رسو در کتاب قراردادهای اجتماعیش می گوید ، در ساختارهای دمکراتیک مسئولیت هیچ منفعتی ندارد بلکه وظیفه ایست که جامعه بر دوش هر کسی گذاشت مجبور است ان را تحمل نماید ، در جوامع رشد یافته هر کسی مسئولیت دارد پاسخگو هم هست
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # موسی امیدی 1394-06-06 18:12
اما در جامعه ما اولا مسئولیت منفعت فردی دارد دوما مسئولین ما پاسخگو نیستند لذا با چنگ و دندان برای حفظ منافع فردی دودستی صندلی خود را حفظ نموده و نباید از انان برای تغییر وضعیت موجود انتظاری داشت
4 ساختار اداری ما فاسد است و.مدیریت جامعه ما نا کارامد و ناشفاف و غیر پاسخگوست . حقوق شهروندی مبهم و ما فقط تکلیف داریم و دامنه حقوق ما بعنوان شهروندان جامعه محدود و بسیار ناچیز است . ما محکومیم . ما دادگاه نرفته و قانون ندیده محکومیم .ما نهادهای مدنی مستقل برای استیفای حقوقمان نداریم و نمی توانیم داشته باشیم .ما در جامعه ای متفاوت زندگی می کنیم .ایا ما توان ان را داریم به ایران خودرو برای کالاهای بی کیفیتش اعتراض کنیم . ایا ما می توانیم به فساد سیستماتیک در ساختارمان اعتراض نماییم و خواستار اصلاح و ترمیم این همه ناکارامدی شویم ؟؟!!!!ایا ما می توانیم بگوییم این همه اختلاس در این مملکت می شود نوش جانتان اما اجازه دهید مقداری از همین پولها برای تعریض راهها هزینه و یا برای کیفیت خود روها بکار بگیرید و صدها برابر سود بیشتر از همین مردم دریافت نمایید اما فقط به کیفیت و ارشی برای جان شهروندان قایل باشید .
5 برادر ما در جامعه ای نا متوازن و ناموزون و متناقض نما زندگی می کنیم .ادعای دینی داریم اما خیانت می کنیم .درئغ می گوییم ،صادقانه برخورد نمی کنیم و ................
در چند تثادف یک هفته گذشته 8 نفر از هم استانی هایمان در سه فقره تصادف جانشان را از دست دادند که هر سه مورد بی کیفیتی خودرو ها و وضعیت نامناسب جاده ها در ان کاملات مشخص است دو مورد اتش سوزی در خودروها و مورد سوم پرایدی که فقط قسمتی از جعبه عقب ان باقی مانده .............ای ا اگر این خودروها کیفیت می داشتند چنین اتفاقاتی می افتاد .............ام یدوارم گوشی برای شنیدن باشد .
مجددا از ارایه مقاله تان سپاسگزارم
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+1 # محمد نعمتی 1394-06-06 19:13
سلام
از تحلیل زیبا و فنی دوست عزیزم آقای صیدمحمدی بهره ها بردم موفق باشید
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+1 # جعفر 1394-06-06 20:08
اقای صیدمحمدی مطلب خوبی بودمخصوصاامارار ائه شده تکان دهنده بود
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+1 # مهدی 1394-06-07 01:48
بسیار مطلب مهمی بود
دست مریزاد
معلوم نیست چه وقت این سه ضلع رانندگی اصلاح میشوند!!
در استان ما مشکل اصلی نبود جاده مناسب و دوطرفه بودن تمامی محورهای مواصلاتی است، مشکلی که در استانهای دیگر رفع شده است!
مشکل کیفیت خودرها مساله ای ملی است؛ کل مردم ایران این مشکل را دارند
فرهنگ صحیح رانندگی هم باید از دبستان آموزش داده بشود
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 
 
+1 # دوست آبداناني 1394-06-07 13:12
بسيار عالي ممنون دست مريزاد
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 

اضافه کردن نظر

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:

لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
« ویرا » مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
« ویرا » از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

 تبلیغات سايت خبري ويرا

      09120440191

 

 

 

 

 

 

 

 تمام حقوق سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی ویرا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد

Template Design:Dima Group