▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌

دوشنبه 28 آبان 1397 Monday 19 November 2018 10 ربیع‌الاول 1440

آخرین اخبار سایت

مجلس و دولت بر كدام طبل مي كوبند؟

حذف یارانه نقدی، آثار و پیامدها

حذف يارانهفاطمه مهردادیان- سايت خبري ويرا - فاز دوم سناریوی دولت برای حذف یارانه نقدی روز گذشته با 124 رأی موافق نمایندگان مجلس نهم اجرایی شد. بر اساس تصمیم صورت‌گرفته، 24 میلیون نفر که درآمد سالانه آنها حداقل 35 میلیون تومان باشد، از فهرست یارانه‌بگیران دولتی حذف می‌شوند.

این سناریو که از ابتدای دولت یازدهم توسط رئیس کابینه اعلام شده بود و با احتیاط بسیار توسط هیأت وزیران و وزارتخانه‌های اقتصادی دولت در حال اجرا است، وارد فاز دوم خود شد. پیش از این، سه میلیون نفر در راستای بودجه 94 از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده بودند.

وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی، پیش از عید سال 94 در مصاحبه‌ای اعلام کرد: "دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید." من هم قبل از عید برنامه‌ریزی کردم، چون این پروژه‌ای اجتماعی و اجرای آن سخت است و چیزی که به مردم بدهید، گرفتن آن سخت بوده، چرا که آن را حق خود تلقی می‌کنند، خیلی آرام حرکت کردم."

ربیعی همچنین افزود: ما این ساماندهی را از 30 هزار نفر شروع کردیم و تا 50 هزار نفر و سپس 100 هزار و 200 هزارنفر نیز پیش رفتیم و این کار را ادامه می‌دهیم تا برسد به شش‌هزار میلیارد تومان.

موضع‌گیری وزیر رفاه دولت یازدهم نشان می‌دهد که سناریوی چراغ‌خاموش دولت از سال 93 زده شده و تلاش دارد طی چند مرحله حذف یارانه در کشور را اجرایی کند. هرچند پرداخت یارانه نمی‌تواند به‌صورت مستمر ادامه پیدا کند و باید در فازهای عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد، اما به‌نظر می‌رسد در شرایطی که رکود در جامعه حکم‌فرما است و قدرت اقتصادی مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده، حذف یارانه 24 میلیون نفر بتواند به‌عنوان یک شوک در بازار مورد ارزیابی قرار گیرد و اثرات خود را در بورس و بازار به جا بگذارد.

کیوان شیخی، مدیر اخبار بورس در ادامه در این باره می گوید: "اما مسائلی که حول بازار سرمایه در جریان است این فضا را به نحوی رقم زده که شاخص‌های بازار در روزهای اخیر قرمزپوش شده و ارزش معاملات را کاهش داده است. یکی از دلایل اصلی این رویه در بازار این است که سهامداران محافظه‌کار به دلیل بررسی بودجه و نگرانی از تصمیمات نمایندگان، ترجیح می‌دهند که سهامداری خود را به گونه‌یی رقم بزنند که ریسک خود را کاهش دهند، در حالی که باید سهام خود را حفظ کنند."

این مسوول اطلاع‌رسانی بورس تهران در ادامه می گوید: به دلیل روند فرسایشی دو سال گذشته نگاه سهامداران کوتاه‌مدت شده است و فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که سهام را برای چند روز تهیه و واگذار کنند و با کوچک‌ترین اتفاقی اقدام به شناسایی سود می‌کنند و این خود عاملی برای روند کاهشی بازار سرمایه شده و نشر اخبار کذب نیز این فضا را تشدید کرده است."

اما و اگرهای نوبخت برای حذف یارانه 24 میلیون نفر

در حالی که عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 از حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه در سال جاری خبر داده و تأکید می‌کند که سه دهک بالای درآمد که شامل 24 میلیون نفر از کل جمعیت کشور را شامل شده و با سیستم شناسایی دهک‌های پردرآمد و با استفاده از ابزارهای مختلف شناسایی شده، حذف خواهند شد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأکید می‌کند: 24 میلیون نفر واقعی و محاسباتی نیست و تعداد افراد حذف‌شده حدود هفت میلیون نفر خواهد بود.

محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در راستای اجرای قانون بودجه 94 حدود سه میلیون نفر را حذف کرد که همه جزو همین گروه‌های مطرح‌ شده در پیشنهاد کمیسیون‌های تلفیق بوده‌اند. آنچه از این افراد تحت عنوان صاحبان مشاغل آزاد و تجار بیان شده، تعدادی حذف شده و باقیمانده این افراد در حد 38 هزار و 562 نفر هستند.

وی می‌افزاید: پزشکان و نمایندگان مجلس 15 هزار و 826 نفر هستند که عمده افرادی که حقوق بالای 35 میلیون تومان در سال دریافت می‌کنند هم رقمی حدود دو میلیون و 694 هزار و 747 نفر هستند و با در نظر گرفتن ایرانیان مقیم خارج کشور که 23 هزار و 718 نفر هستند، در مجموع هفت میلیون و 56 هزار و 52 نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند و اینکه کمیسیون تلفیق می‌گوید 24 میلیون نفر از فهرست دریافت یارانه حذف می‌شوند، درست نیست.

حذف یارانه همزمان با رکود

در حالی که دولت تلاش کرد با سیاست سکوت و پنهان‌کاری، موضوع حذف یارانه نقدی را با انتشار دادن قطره‌چکانی اطلاعات پیاده‌سازی کند و صحبت‌های وزیر رفاه نیز درباره عدم اطلاع‌رسانی درست در حذف یارانه مبنی بر همین ادعا است، به‌نظر می‌رسد دولت تلاش می‌کند تبعات حذف یارانه را در جامعه کم کند و از طریق پنهان‌کاری با کمترین انتخاب و اعتراضی، سناریوی چیده‌شده خود را جلو ببرد.

در سالی که گذشت، وضعیت تولید چه در حوزه صنعت و چه در حوزه خدمات، با کارنامه سیاهی به خاتمه رسید، چرا که رکود موجود در اقتصاد کشور و پایین بودن قدرت اقتصادی مردم باعث شد تولیدکنندگان کالا و خدمات نتوانند محصولات خود را به فروش رسانند و در نتیجه در چرخ اقتصاد کشور به کندی در حال گردش است. از سوی دیگر، افت قیمت نفت که دامنه نزولی آن همچنان ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد اثرات خود را در لایحه بودجه نیز گذاشته، در تقویت شرایط رکود مؤثر است.

در چنین شرایطی، حذف یارانه نیز می‌تواند قفل به‌وجودآمده در کشور به‌ویژه در حوزه قدرت خرید مردم را سنگین‌تر کند. هرچند با تورم موجود در جامعه نمی‌توان 45 هزار و 500 تومان را رقم قابل توجهی عنوان کرد، اما در شرایطی که رکود اقتصادی دامنگیر همه مشاغل شده و بسیاری از کارگران تعدیل و صاحبان مشاغل آزاد با ورشکستگی یا آستانه آن قرار گرفته‌اند، طبیعی است که حذف یارانه یک خانواده چهارنفره با همان رقم 45 هزار و اندی نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از منابع مالی آنها محسوب شده و حذف آن اثرات ناگوار آن را بر معیشت خانواده به جا بگذارد.

اصلاح سیستم مالیاتی جایگزین حذف یارانه نقدی

هرچند دولت یازدهم از ابتدای شروع فعالیت خود پرداخت یارانه نقدی را به‌عنوان یک عامل بازدارنده معرفی کرده، اما بسیاری از اقتصاددانان معتقدند بیماری حاکم در اقتصاد کشور ریشه بسیار قوی‌ای در اقتصاد کلان مملکت دارد و باید از چند بعد مورد واکاوی قرار گیرد. اصلاح سیستم بانکی، اصلاح سیستم مالیات‌گیری و همچنین پرداختن به توسعه بازرگانی و تقویت صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید در چنین شرایطی مورد توجه قرار گیرد، اما تکیه دولت همواره بر حذف یارانه نقدی بوده و کمتر از سایر ابعاد اصلاحی مورد توجه قرار گرفته است.

همزمان با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و تأکیدات پیاپی رهبری مبنی بر اجرایی شدن آن، اصلاح سیستم مالیات‌گیری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای تعریف منابع مالی جدید توسط کارشناسان اقتصادی بیان شد، به‌طوری که کارشناسان معتقد بودند که با اصلاح سیستم مالیات‌گیری، منابع مالی قابل توجهی برای دولت آزاد می‌شود که ضمن شفاف‌سازی در سیستم درآمدزایی و حذف بسیاری از بازارگردانی‌های دلالی و انحراف سرمایه می‌تواند به‌عنوان منابع صحیح درآمدی به‌صورت ماندگار شناخته شود؛ این در حالی است که هنوز اقدام مؤثری در این باره صورت نگرفته است.

بررسی‌های کارشناسانه در الگوهای کشوری نظیر ترکیه که متکی بر درآمد نفت نیست، نشان می‌دهد این کشور توانسته با شفاف‌سازی سیستم مالیات‌گیری و تقویت سایر موتورهای اقتصادی خود در بخش تولید، صنعت و خدمات به بالاترین درآمدها دستیابی پیدا کند، اما با وجود اینکه میزان گردش نقدینگی در ایران رقم پایینی نیست، اما به گفته کارشناسان، به‌علت آنکه سرمایه در خدمت دلالی است که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد، عملاً مالیات در کشور سیستمی فشل محسوب شده که نمی‌توان برای آن محاسبات پیچیده‌ای انجام داد.

از سوی دیگر، همان بخش کوچکی از اقتصاد که کمتر از 40 درصد را شامل شده و بخش بزرگی از آن نیز حقوق‌بگیران دولتی هستند که از درآمد اندک خود مالیات را پرداخت می‌کنند، سایر معافیت‌های مالیاتی و راه‌های فرار از پرداخت مالیات وجود دارد که زیر لوای رشوه و سایر انحرافات موجود در سیستم اقتصادی واقعی نیستند؛ لذا به‌نظر می‌رسد اگر دولت در کنار سناریوی حذف پرداخت یارانه، سایر اصلاحات اقتصادی را نیز در دستور کار قرار دهد، وضعیت اقتصادی کشور مؤثرتر بوده و رکود حاکم بر اقتصاد فعلی رو به جلو خواهد رفت.

اضافه کردن نظر

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:

لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
« ویرا » مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
« ویرا » از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

 تبلیغات سايت خبري ويرا

      09120440191

 

 

 

 

 

 

 

 تمام حقوق سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی ویرا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد

Template Design:Dima Group