▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌

دوشنبه 28 آبان 1397 Monday 19 November 2018 10 ربیع‌الاول 1440

آخرین اخبار سایت

یادداشتی کوتاه بر سریال شهرزاد اثر حسن فتحی

شهرزاد قافیه را برد

شهرزادقاسم ساجدی - سايت خبري ويرا--فارغ از بحث محتوایی، شهرزاد تبدیل به یک رسانه کوچک اما موثر شده است. ترانه هایی که چاووشی خواند، پوسترها، گردنبند مرغ آمین که اکنون بازاری برای خود دست و پا کرده و... جریانی ماندگار را به وجود آورده که بعید به نظر می رسد بی برنامه باشد.

  1-حالا با قطعیت می توان از زوال رسانه های ملی صحبت کرد و از کم رنگ شدن مخاطبان آن نوشت. دو سه سالی می شود که تلویزیون با این همه ادعا در برنامه سازی و کسب رضایت خاطر بینندگانش، چیزی در چنته ندارد و عملا تبدیل به یک فرایند فرمالیته و صد البته کلیشه ای شده است.

در همین وضعیت است که محبوبیت برنامه سازانی که تا پیش از این تکیه گاهی برای رسانه ملی بودند، به طرز عجیبی فروکش می کند و به طور مثال کمدین های محبوب تلویزیون دیگر آن کسانی نیستند که مردم می شناختند و پای آثارشان نمی نشینند، سریال سازان یکی یکی یا به سمت سینما می روند و یا منزوی می شوند. نمونه اش حسن فتحی که البته این یکی به دلایلی که در زیر خواهد آمد عاقبت به خیر شد.

2-«شهرزاد» در زمانی آمد که شبکه خانگی رسانه ای متروک بود. تلویزیون هم در همین حالت قرار داشت و سینما هم نسبت به این دو، وضعیت بهتری نداشت. ترکیب بازیگران، فضاسازی دهه 30 ایران، طراحی صحنه و لباس، ترکیب موسیقی و از همه مهم تر رهبری و مدیریت حسن فتحی همه و همه نوید این را می داد که با سریال مهمی روبه رو هستیم. شاید مخاطب خاطرات خوشی از دو سریال شب دهم و مدار صفردرجه داشت و دوباره به این کارگردان اعتماد کرد. یا حتی می توان گفت ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و مصطفی زمانی به دلیل پیشینه ذهنی مردم از آنها، باعث شدند تا شهرزاد دیده شود. کمی که جلوتر رفتیم، داستان و فیلمنامه آنقدر خوب پیش رفت که دیگر می توان گفت مهم ترین دلیل موفقیت شهرزاد در همین نکته است و باقی دلایل مغلوب و چیره ی این مسئله هستند.

3-به زعم نگارنده اولین نمونه ی تلفیق دو مفهوم هنر و صنعت در ایران، همین سریال است. هنوز آماری از تیراژ و فروش شهرزاد از سوی سازندگان آن به طور رسمی منتشر نشده است اما با یک حساب سرانگشتی به رقمی قابل توجه می رسیم. هرچند نمی توان به طور قطع این رقم را نوشت اما می شود گفت شهرزاد در جذب مخاطب موفق بوده و درآمدی بیش از بودجه ی ساخت خود به دست آورده است. این نکته می تواند پیامدهای زیادی را به دنبال داشته باشد از جمله هشداری برای رسانه ملی است که دیگر جایی در بین مخاطبان ندارد و دیگر آنکه شبکه خانگی با اقبال عظیمی از سوی فیلمسازان مواجه خواهد شد.

4-فارغ از بحث محتوایی، شهرزاد تبدیل به یک رسانه کوچک اما موثر شده است. ترانه هایی که چاووشی خواند، پوسترها، گردنبند مرغ آمین که اکنون بازاری برای خود دست و پا کرده و... جریانی ماندگار را به وجود آورده که بعید به نظر می رسد بی برنامه باشد. در حقیقت با یک مهندسی فرهنگی مواجه هستیم که تاکنون نه مصداق عینی داشته و نه جریانی توانسته به آن فعلیت ببخشد. حال اگر این اثر را تلویزیون خریداری می کرد آیا جایگاه از دست رفته خود را دوباره به دست نمی آورد؟ مگر نه اینکه مقبولیت و اعتبار مراکز فرهنگی و رسانه ای به هنرمندان و آثارشان است و نه به مدیران و مسائل سازمانی؟

5-در اوایل دهه هفتاد سید مرتضی آوینی در یادداشت هایش به نکته ای اشاره می کند که خوش آمد کسانی که سنگ آوینی را به سینه می زنند، نیست. از نظر این تئوریسین و متفکر، سینما بدون مخاطب و نگاه صنعتی-تجاری عملا مرده است و حیاتی ندارد. حال آنکه عملکرد مدیران فرهنگی در این سالیان عکسِ این مسئله را نشان می دهد. به نظر می رسد شهرزاد در فعلیت بخشیدن به این مسئله کاملا موفق بوده و حتی بدل به الگویی مناسب برای تولیدات سینمایی و سریالی ایران شده است. تلاش و برنامه ریزی سازندگان این مجموعه قابل ستایش و تقدیر است، هرچند آنچه که در این میانه دردآور است، گذر و تماشای مسئولین از این فکر و ایده به جای بهره از ساختار تیمی و فکری گروه شهرزاد خواهد بود.

اضافه کردن نظر

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:

لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
« ویرا » مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
« ویرا » از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

 تبلیغات سايت خبري ويرا

      09120440191

 

 

 

 

 

 

 

 تمام حقوق سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی ویرا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد

Template Design:Dima Group