▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌

شنبه 26 آبان 1397 Saturday 17 November 2018 8 ربیع‌الاول 1440

آخرین اخبار سایت

مساجد را بيش از اين خالی نكنيد

اسلام مسجدی می‌خواهد نه پيشانی‌سوخته

ايلام,اسلام,سايت ويراسايت خبری ويرا –فرج‌اله صيدمحمدی- مساجد از ابتداي شكل‌گيري نظام اسلامي به عنوان اصلي‌ترين پايگاه اجتماعي مورد توجه و استفاده قرار گرفته و اتحاد و انسجام امت اسلامي از اين مكان مقدس در اقصي‌نقاط دنيا نشأت گرفته‌است.

مكان‌هاي مقدس مانند كليسا نيز همين نقش را براي ديگر اديان بر عهده داشته و تا زماني كه اين پايگاه‌هاي مذهبي و اجتماعي كاركرد اصلي خود را داشته باشند جامعه از يك اتحاد ، همدلي و همفكري قابل قبولي برخوردار است به گونه‌اي كه اهميت و نقش آن بركسي پوشيده نيست.

اما از چند سال پيش و از همان زماني كه جريان انحراف در كشور شكل گرفت و نوك پيكان اين جريان مسائل مذهبي بود، خالي شدن مساجد و كمرنگ‌شدن صفوف نماز جمعه و جماعت، مراسم مذهبي و ديني در كشور در مساجد در دستور كار قرار گرفت و در اين راستا بودجه‌ي هنگفتي هزينه شد.

اصلي‌ترين هدف مغزهاي متفكر و دست هاي پشت پرده اين مكر خباثت‌آلود ،خالي نمودن مساجد و در مرحله بعد گسستن اتحاد مردم از معنويت بود و با ترويج فعاليت‌هاي بوته‌اي و گروهكي منفك از هم چون فلسفه وجودي فرقه ضاله‌ي "حجتبه "با فعل خود سعي در ترويج اسلام‌ستيزي و رياكاري داشتند و دارند.

هيآت مذهبي و مواكب كوچك پرتعداد در سطح شهرها و روستاها در ايام محرم و صفر و ايام شهادات ائمه معصوم راه‌اندازي شدند و همچون سراب عده‌اي را مشغول خود داشتند. افرادي كه اين موكب‌ها و يا هيات‌هاي مذهبي را راه‌اندازي مي‌كنند بعضا افراد مورد وثوقي نيستند و چنانچه هرچه سريعتر چاره‌جوبي نشود و از چهره شهر برچيده نشوند مردم از تنها پايگاه اجتماعي مسلمانان (مساجد) كه همانا از سياست‌زدگي نسبتا بدور هستند، دوري گزيده و فاصله مي‌گيرند.

اينها مسجد ضِرار و همان بنایی هستند که منافقان در مدینه ساختند و به دستور پیامبر(ص)ویران شد .بهانه سازندگان ضرار، عدم امکان حضور در مسجد قبابرای بیماران و گرفتاران در شب‌های بارانی و زمستانی و هوای سرد، به سبب دوری راه بود ولي پیامبر دستور داد این مسجد را – که طبق آیه ۱۰۷ سوره توبه، به ضرار معروف شد – ویران کنند و آتش بزنند.

امروزه مساجد ضرار كه همانا به همان بهانه دوري و عدم دسترسي سريع و سهل الوصول به مساجد و سردي هوا و يا گرماي هوا ساخته مي‌شوند ، مساجد الهي اصلي را تحت شعاع قرار داده‌اند و نياز است اين بناهاي آني سرشار از نفاق و تفرقه كه در سطح جامعه‌ كم نيستند برچيده شوند و مردم به ريسمان الهي چنگ بزنند و به آغوش امن مساجد خدايي برگردند.

و اما چگونه مساجد خالي مي‌شوند؟

1-بي‌ترديد اصلي ترين دليل خالي ماندن مساجد، نگاه رياكارانه و از سر دروغ و نيرنگ به اسلام است. برگزاري مراسم عزاداري براي ابا عبدالله الحسين(ع) بايد در حسينيه يا مسجد برگزار شود و كشاندن آن به خيابانها و كوچه‌هاي شهر صرفا ضربه به اصل اسلام است و با هدف سوء صورت مي‌گيرد.

وقتي در يك محله مسجدي ظرفيت پذيرش بيش از هزار نفر را دارا مي‌باشد چه الزامي است كه در سر هر كوچه‌اي موكبي برپا مي‌شود و برخي براي گذراندن وقت خود تا نيمه شب باعث آزار و اذيت همسايگان شوند؟مگر همان مسجدي كه با هزينه‌هاي سرسام‌آور بناشده براي همين امر ساخته نشده است؟وقتي مسجد جامع شهر در دهه محرم حدود صد نفر را به خود مي بيند ولي يك هيات مذهبي كه متعلق به فلان حاجي سرمايه‌دار است ، بيش از هزار نفر هياتي دارد اين از كجا آب مي خورد؟ چرا دغدغه‌مندان براي اين امر چاره‌اي نمي انديشند؟

اگر براي خودنمايي،رياكاري و چشم‌ و هم‌چشمي و البته برنامه‌هاي ضد اتحاد مسلمين نيست پس براي چيست ؟ مسجد خالي از عزادار است چه لزومي دارد در همان كوچه‌هاي منتهي به مسجد چندين هيات مذهبي مجوز فعاليت گرفته اند؟ آيا اين مساجد و اتحاد مسلمين و برگزاري نمازهاي جماعت و جمعه‌ي باشكوه نبوده اند كه تاكنون اسلام را حفظ نموده‌اند؟ آيا اين اتحاد مسلمين در حسينيه‌ها و مساجد از ابتداي تاريخ اسلام تاكنون باعث نشده واقعه كربلا با همان تاثيرگذاري حفظ و نشر داده شود؟

آيا عده‌اي نيامده‌اند كه به نام دين، اسلام را به حاشيه بكشانند و با اقدامات برنامه‌ريزي شده‌ي خود همچون مجوز دادن به هياتها و مواكب در سطح كوچه ها و خيابانها مساجد را خالي از مسجدي نموده و صفوف نماز را از هم گسسته و ريسمان الهي را در معرض پارگي قرار دهند؟

2-خانواده‌ها در جامعه امروزي كه وقت را مانند طلا مي‌دانند، براي درگذشتگان خود به مانند سابق شأن و منزلت در خوري قائل نيستند و در حالي كه وقت خود و مردم را بهانه عدم برگزاري مراسم سوم و هفتم و چهلم و سالگرد براي درگذشته خود مي‌دانند اما در فضاي مجازي ساعتها وقت خود و ديگران را به بطالت مي‌‌گذرانند.

مرده‌پرستي نيز در جايگاه خود مطرود است اما چرا وقتي شخصي به عنوان پدر خانواده سالها براي فرزندان و همسر خود تلاش نموده و زحمت كشيده است به سرعت به فراموشي سپرده مي‌شود و همه خاطره‌ها و ياد وي را در يك مراسم خاكسپاري خلاصه مي‌نمايند!!

در شرايطي كه امروزه مردم بيشتر در مراسم سوگواري ، يا شادي و يا شيون اعضاي فاميل و دوستان خود را مي‌بينند و صله‌رحم نيز مجازي شده است بويژه نقش مساجد در گردهم آمدن مؤمنين براي همدردي با صاحبان عزا و تقويت حس نوع دوستي از يك جايگاه بسيار ارزنده و رفيع برخوردار است و برگزاري مراسم ختم در مسجد يكي از رسوم مثبت در طول تاريخ بوده كه بايستي با بازنگري در رفتار امروزي‌ خود اين سنت حسنه را زنده نگه داريم.هرچند معتقديم كه برگزاري مراسم ختم در منزل براي درگذشته بايستي جاي خود را به مسجد دهد و اين يك فريضه شمرده شود تا هم مشاركت اجتماعي در آن بالا رود و هم زحمات خانواده متوفا كاهش يابد.

3-برگزاري مراسم" قرايه" كه شامل روضه خواني، قرآن خواني و عزاداري وسينه‌زني درون محله‌اي مي‌شود يكي ديگر از دلايل عدم حضور مردم در مساجد است.هرچند كه نفس كار ارزشمند است اما وقتي به كنه موضوع مي‌رسيم رگه‌هايي را از مسجد گريزي و دوري از اصلي ترين پايگاه اجتماعي مي‌بينيم.

برخي از خانواده ها براي برآورده شدن حاجات و يا خيرات براي درگذشتگان خود اقدام به برگزاري مراسمات روضه ،عزاداري و قرائت قرآن و... مي‌نمايند كه هرچند امر پسنديده‌اي است اما به عنوان يكي از دلايل خالي شدن مساجد مي‌تواند مورد بررسي قرار گيرد.اين مراسم صرفا توسط خانم ها برگزار مي‌شود و چشم و هم چشمي و به رخ كشيدن شرايط مالي مناسب خود به ديگر اهالي محل و فاميل بعد ديگر و به عنوان يك آسيب مطرح مي‌باشد كه اگر اجراي آن به صورت ساده و در مسجد برگزار شود از يك اجر معنوي نيز برخوردار است.

4- يكي از شرايط گزينش و استخدام در برخي از ارگان‌هاي دولتي و نهادها شرط حضور درمسجد و نماز خواندن و ... است كه بايستي اصلاح شود و اين مكان مقدس را با اين حاشيه‌هاي رياكارانه تخريب ننمود.

اين كه اين تصور به وجود آيد كه مثلا جواني براي استخدام به مسجد مي‌رود و اقدام به اقامه نماز مي‌كند، يكي از اصلي ترين دلايل بدبين‌شدن مردم به مساجد است كه آسيب فراواني به چهره اين مكان مذهبي مقدس وارد مي‌كند.

اگر سيستم گزينش ادارات و دستگاه‌هاي دولتي، ازدواج و... با مشكل روبرو نيست چرا بايد استخدام يك شخص منوط به تاييد اهالي محل باشد و پرسيده شود آيا وي در مسجد حضور داشته و نمازخوانده است يا نه؟يك شخص جوياي كار چرا بايد با اين رفتارها و گزينش مشمئز كننده به استخدام در آيد و يا از ورود به كار منع شود؟آيا نماز خواندن و حضور در مسجد اجبار است كه ما از اين طريق مي‌خواهيم عده‌اي را به زور به بهشت بفرستيم؟

در مساجد چرا بايد عده‌اي خود را صاحب اين خانه الهي بدانند و به كساني كه نماز نمي‌خوانند يا اشتباه نماز مي‌خوانند به چشم يك نامسلمان نگاه كنند و پيشاني بسورانند و خود را مؤمن‌ترين افراد زمان بدانند و فخر بفروشند ؟

5-يك ديگر از دلايلي كه مساجد خالي از مسجدي‌ شده است سياست‌هاي غيرمتمركز دستگاه‌هاي فرهنگي و مذهبي در كشور مي باشد. متاسفانه مسجد صرفاً مكاني براي مراسم و مجالس ختم شمرده مي‌شود و زماني كه صداي قران از يك مسجد به گوش مي‌رسد همه مي‌گويند: شخصي از دنيا رفته است ، در صورتي كه اين تصور بايستي جاي خود را به فرهنگ سازي و استفاده بهينه از مفاهيم قرآني دهد.

چه تعداد از خانواده‌ها فرزندان و كودكان خود را با آموزه‌هاي قرآني تربيت نموده و مسجدي و نمازخوان بار آورده اند؟ آيا مهدهاي قرآني ، مدارس پايه و ابتدايي برنامه مدوني براي پيگيري ظرفيت‌هاي كودكاني كه وارد مهد قرآني شده‌اند را دارند و صرفا بحث درآمدزايي از آن‌ها مد نظر نيست؟چرا كمتر قرآن آموزي است كه توسط مربيان به جايگاه اصلي خود رسيده است.؟ مگر اينكه خود كودك و يا خانواده وي اين ظرفيت وي را تشخيص دهند و او را به يك قرآن‌فهم تبديل كنند.براستي ما چند مفسر قرآن خيلي خوب در كشور مثل حجت الاسلام و المسلمين قرائتي داريم؟

خانواده،مدارس ،دانشگاه و حوزه نيز در اين موضوع كم تقصير نيستند و نقش آنها در اينكه امروز قرآن در منازل صرفا نقش يك كتاب آسماني دارد و حتي در برخي منازل قرآن كريم سال به سال يك ورق نيز نخورده است، بايد بررسي شود.

متوليان و برنامه‌ريزان امر با اين اقدامات بدون ساختار و بدون نقطه به جايي نرسيده‌اند و نظام آموزشي همانطور كه بايد تكلم به زبان انگليسي را در پايه براي دانش‌آموزان اجباري نمايد ،زبان عربي را به صورت رسمي آموزش دهند تا مفاهيم قرآني را به خوبي بياموزند و حتي‌الامكان قران و اقامه‌ي نماز را در مساجد به دانش‌آموزان بياموزند تا نقش مساجد را به عنوان اصلي‌ترين پايگاه اجتماعي بپذيرند و حضور در آن را براي خود يك وظيفه بدانند نه اجبار.

پرداختن به حواشي به جاي اصل مثل چاپ قرآن‌هاي زينتي، دست نويس و زيبا و ساخت مساجد پر زرق و برق در شرايطي كه عده اي حتي يك مكان مسقف براي زندگي ندارند نيز يكي ديگر از دلايل دوري گزيدن از مساجد و دين گريزي شده است. نبايد مساجد به عنوان خانه خدا را با گران‌ترين تجهيرات ساختماني ساخت تا گنبدها و مناره‌ها از قد اسلام بلندتر شوند، ولي مردم زمان حتي توان خريدن يك سجاده براي نماز را نداشته باشند. براستي ما براي چادري نمودن دختران كشورمان چقدر توانسته ايم قيمت پارچه چادر را پايين نگه داريم؟ براي ساخت مسجد چقدر هزينه‌كرده‌ايم ولي براي مسجدي نمودن مردم چقدر هزينه داده‌ايم؟

ما معتقديم كه بايستي تعاريف شاخص‌هاي معنويت در جامعه امروز اصلاح و تغيير يابند و مترها اصلاح شوند و دين‌داران و مسجدي‌ها بازگشتي به اصل خويش داشته باشد و خود مسجدي ها آغازگر اين كنش اجتماعي باشند. جامعه‌اي كه در آن دين و قانون توام وجود داشته باشد بهتر از جامعه بي‌دين و بي قانون است.دين و قانون همواره در يك مسير هستند و تفسيرهايي كه از اسلام از سوي ناآگاهان صورت مي گيرد به بدبين نمودن مردم نسبت به دين مبين اسلام و دين خاتم افزوده است .وقتي فلان شخص پيشاني‌سوخته‌ رياكار كه داعيه دين‌داري دارد ولي از گردن نحيف يتيمان بالا رفته و به حج رسيده و اكنون حاجي شده و گردنش سترگ‌تر از هر سرمايه‌دار ديگري است، نبايد به نام دين بر صدر مجالس نشانده شود.اسلام دين كساني است كه همواره گردنشان از مو باريكتر است و قناعت مي‌كنند و دارا بودن خود را در معنويت و ايمان، دانش و آگاهي مي‌دانند و اين را به رخ ديگران نمي‌كشند و فقر با عزت را به فرق با خفت ترجيح مي‌دهند.

نه مي‌شود براي تشويق به مسجدي نمودن يك كارمند او را وادار به رياكاري نمود تا سه طبقه اداره را با آرنج‌هاي عريان طي نمايد و در چشم مدير و ارباب رجوع بنشيند تا اداره به وي امتياز دهد و ستاد اقامه نماز به او هديه دهد، و نه بالاجبار مي‌شود كسي را مسجدي كرد و به بهشت فرستاد. اين تصور كه هر كس به مسجد رفت حتما خوب است نيز بايد اصلاح شود و جامعه بايد به صورت واقعي مسجدي و نمازخوان داشته باشد .بايد حاشيه‌ها را از مساجد دور نمود و مردم را براي اتحاد و همدلي و صله رحم و ...به مسجد دعوت نمود.

 

نظرات   

 
0 # دوست ندارم بگم. 1395-08-15 10:53
برادر من آقای صيدمحمدی عزیز مسجد را مسجدی ها خالی می کنند.
من هم یک هستم، و خوب از اوضاع آن خبر دارم. مسجد را کسانی خالی می کنند که مسجد را ارثیه پدر خود می دانند. اصولا رسمی را که بنا می دهند بالاتر و لازم الاجرا تر از حکم خدا و رسول الله می دانند.
راستی چرا جوانان بجای انجام مراسم خود در مسجد به مراسم زیر زمینی پناه می برند؟
عده ای جاهل با زنجیرهای 50 کیلویی هرساله بچه هیاتی ها را از مسجد بیرون می ریزند تا بقول خودشان از دهل زدن در مسجد صواب ببرند.
بهتر نیست مراسم عزاداری مساجد را به همان جوانان موکب دار و هیاتی با سبک عزاداری مورد علاقه شان واگذار کرد تا مساجد خالی نشوند؟
پاسخ | پاسخ با نقل قول | نقل قول
 

اضافه کردن نظر

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:

لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
« ویرا » مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
« ویرا » از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

 تبلیغات سايت خبري ويرا

      09120440191

 

 

 

 

 

 

 

 تمام حقوق سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی ویرا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد

Template Design:Dima Group