▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌▌

يكشنبه 27 آبان 1397 Sunday 18 November 2018 9 ربیع‌الاول 1440

آخرین اخبار سایت

در پي تصادفات منجر به فوت

با بینش انسان‌دوستانه به راه‌ها نگاه کنیم

سایت ویرا- جهانگیر حیدری *-وقوع حادثه ای دلخراش در 28 فروردین ماه مسير ايوان به چوار، انگیزه ای شد که این مهم و این مطالبه در وجود بنده غلیانی دوباره یابد و درد خود و همشهریانم را در حد توان با نگاهی علمی مورد بررسی قرار دهم.
ضمن تسلیت این حادثه‌ی غمناک به خانواده های داغدار و همشهریانم به عرض می رسانم که:
توسعه ی شبکه راه های ارتباطی و کیفیت بخشی به این امر تأثیر غیر قابل اغماضی در راستای افزایش تبادل فرهنگی و ارتباطات مؤثر و گرایش به سمت و سوی همدلی دارد.
از طرفی کم و کیف راه ها بسترساز توسعه و برون رفت از انزوای جغرافیایی و عامل زدایش حس و حالِ ناخوشایند حاشیه نشینی و محرومیت و منزوی بودن است. به نوعی عامل زایل نمودن احساس نسبی محرومیت چه از نوع سیاسی و چه از نوع اقتصادی است.
این در حالی است که راه های ارتباطی در استان ایلام از بدترین کیفیت ممکن برخوردارند و از طرفی اقدامات ترمیمی و اصلاح زیرساخت های ارتباطی با حرکتی لاکپشتی و اعتباری ناچیز و ناروا، مستلزم صرف زمانی دور و دراز است. زمانی که در بازه ی آن ممکن است جان ده ها تن از همشهریان عزیز و نجیب گرفته شود و خانواده های بسیاری داغدار و عزادار شوند. زمانی که در طول آن ممکن است میلیونها و میلیونها خسارات مالی را متوجه این مردمان نماید و فقر نقش بسته بر پیشانی ما را هر چه بیشتر پررنگ تر و عمیق تر نماید و چه بسا ده ها مورد نقص عضو و نارسایی های جسمی دیگر از قِبل آن به این مردم بینوا برسد.
مقام ارشد استان جناب اقای استاندار محترم در واکنشی به حادثه ی دلخراش تصادف در روستای گله جار، عنوان نمودند که 80 درصد این تصادفات به دلیل عوامل انسانی یا همان بی توجهی و سهل انگاری رانندگان است.
لازم است عرض کنم، حادثه ی دیروز در 200 متری زیرساخت نسبتا مناسب اتفاق افتاد. اگر طول راه تعریض شده به سمت ایلام تنها 200 متر (به صورت تقریبی) بیشتر بود، این حادثه ی دلخراش اتفاق نمی افتاد. پس تا مادامی که زیرساخت ارتباطی مناسب تهیه نکرده ایم و مطابق با حجم تردد و تعدد خودروهای این مسیر، در ساخت و کیفیت بخشی به این راه اقدامی نکرده ایم، چرا باید حوادثی این چنینی را صرفا به عامل انسانی مرتبط سازیم؟
حادثه ی دلخراش نشان از تقابل کیفیت خودروها داشت. در این تصادف خودروی ساخت بلاد کفر با کمترین آسیب فیزیکی و کمترین میزان آسیب جانی برای سرنشینان آن مواجه شده بود. در حالی که خودروی مقابل که نماد خودروی مرغوب ایرانی است و نماد خودروی قشر فقیر و کم درآمد است با صددرصد تخریب فیزیکی و صددرصد تلفات جانی مواجه شده بود. این حادثه نشان از جامعه ی دو قطبی شده ی ما از نظر توان مالی بود. جامعه ای که در آن اقشار به دو قطب پر درآمد و سرمایه دار و فقیران و تهیدستان مبدل شده است، فاصله ی طبقاتی در این حادثه نمایان بود. فاصله ای که جوانان قشر تهیدستان و منزویان این دیار را به کام مرگ و اعتیاد و کار و کار و کار در حد فنا شدن کشانده است.
مقام مسئول بزرگواری که عنوان می فرمایید عامل انسانی، بنده باید خدمت شما عرض کنم عامل سرمایه داری و استثماری ایران خودرو و سایپا در خلق این دست حوادث کم مقصر نیستند. خودروی بی کیفیت، انحصار بازار خودرو و استثمار مردم، تحمیل خودروهای بی کیفیت و غیر مرغوب که سال هاست در کشورهای دیگر خط تولید آنها مسدود شده است، اما با قیمت چندین و چند برابر باکیفیت ترین خودروهای دنیا بر مردمان این دیار فروخته می شوند، عامل انسانی نیست.
اگر در حادثه ای مثل حادثه ی تصادف دیروز، عامل انسانی را دخیل بر بروز بدانیم، این سوال به ذهن متبادر می شود، که خودرویی که با سرعت مطمئنه و بدون انحراف به چپ در حرکت است اما به وسیله ی خودروی مقابل زیر گرفته می شود، چه چاره ای دارد جز اینکه تسلیم مرگ شود؟ چرا شانه ی راه های ارتباطی شرایط مناسبی به منظور فرار رانندگان غیر خاطی ندارد؟ چرا پهنای باند راه های ارتباطی ما به اندازه ای نیست در مواقع ایجاد خطر از جانب رانندگانی که به اعمال خطرساز متوسل می شوند، فرار کرد یا رفع خطر نمود؟ اگر عامل انسانی مسبب 50 درصد حوادث است، مقامات مسئول عزیز برای آن 50 درصدی که فقط و فقط مورد خطر و حمله ی مقابل قرار می گیرند، چه اقدامی کرده اید؟ چرا اقدامات شما دیر جواب می دهد و مستلزم صرف زمانی غیرقابل پیش بینی است؟
نمونه ی این مدعا همین تونل قلاجه است. چند سال است کلنگ آن را زده اید، آیا فکر نمی کنید در هنگام افتتاح آن قسمت پیشین ساخت دیگر عمر مفید خود را سپری کرده باشد؟
اینجانب به عنوان یک شهروند، همچون دیگر همشهریانم، مطالبه ی برحق و حیاتی توسعه و تعریض راه های ارتباطی و منتهی به استان و شهرستانم را از مسئولین محترم مقیاس محلی و ملی بدینوسیله تقاضامندم.

اضافه کردن نظر

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:

لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
« ویرا » مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
« ویرا » از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

 تبلیغات سايت خبري ويرا

      09120440191

 

 

 

 

 

 

 

 تمام حقوق سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی ویرا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد

Template Design:Dima Group